Friday, August 26, 2016

Buku: Footsteps

 Adapun orang-orang kafir, maka Aku (Allah) akan menyeksa mereka dengan azab yang amat berat di dunia dan di akhirat, dan mereka pula tidak akan beroleh sesiapa pun yang dapat menolong. (A-li'Imraan 3:56




Buku akhir sekali aku tulis mengenainya ialah buku Ramlee Awang Mursyid (RAM), Januari 2015! La ni dah Ogos 2016. Tak kan aku tak baca buku di antara tu kut? Banyak sebenarnya cuma tak sempat nak cerita.

Jadi, hari ni aku ambil peluang nak cerita sikit buku Footsteps (tajuk omputih.. tentulah bahasanya pun omputih kan). Aku baru saja habis baca buku ni 2 hari lepas. Lebih kurang 4-5 hari jugak la nak khatam buku ni. Dah tu, aku baca langkau tajuk. Apa nak kisah sebab tajuk-tajuknya bukan berkaitan pun. Nak baca belakang dulu pun boleh.

Penulis buku ni, Azlan Rahman, atau lebih dikenali dalam kalangan kami sebagai Pak Lan. Ya.. Pak Lan.. merangkap guru English semasa aku di MRSM Balik Pulau. Tapi aku beruntung sebab aku bukan kelas dia hahaha. Aku kelas isteri Pak Lan (masa tu girlfren dia la kut, mana aku tau), Miss Rudi. Untung Miss Rudi.. dah kawin dah ada anak pun dipanggil Miss lagi...hahaha.

Pak Lan masa tu warden asrama lelaki. Baru balik dari obersea..USA. Dapat ngajar di sekolah yang terletak kat kawasan luar bandar. Lebih tepat sekolah kawasan pondok di mana pekannya kena kongsi dengan warga-warga lain di sebalik sebuah pulau. Tak percaya? Cuba tengok alamat sekolah kami

MRSM Balik Pulau
Jalan Pondok Upeh, Pekan Kongsi, 
Balik Pulau, Pulau Pinang

Ok. Tu sikit-sikit sebagai pengenalan. Buku Pak Lan ni kalau baca, terutama bab sekolah asrama yang berkaitan dengan Balik Pulau, memang boleh mengimbas kenangan lalu. Ada yang cerita tak tahu dah jadi tahu. yang kelakar pun ada yang geram pun ada yang hmmmm padan muka dia pun ada.. sori Pak Lan. Ampun kan saya.

Buku ni juga serba sedikit membuatkan kita lebih kenal siapa Pak Lan. Pak Lan yang dulu. Berdasarkan buku ini tepat seperti sangkaan beberapa teman aku. Teman-teman kata Pak Lan ni macam ni macam tu. Bila baca Footsteps, eh eh.. betul la korang. Hahaha... sekali lagi minta maaf Pak Lan. Kami pelajar-pelajar zaman Pak Lan di sana minta maaf banyak-banyak. Cerita-cerita asrama masa tu dan macamana Pak Lan dikenakan oleh budak-budak nakal. Yang paling aku tak sangka, rupa-rupanya Pak Lan penghuni sickbay! Oh Ya! Of all the things happened there, why on earth Pak Lan didn't even know Kak Zah tu isteri CikguTengku Lukman?

One thing for sure (nak speaking la kejap ye), Pak Lan. You don't have to worry about your grey hair. Yes, during those years you did not really looked like a Malay (at least for me). And if people said you are Bosnian now, hmmm... ok, acceptable. I know you are proud of it, a bit.. hahaha. And Miss Rudi will always be at her 'so Bosnian' husband.

So, pada kawan-kawan sekolah aku. Kalau rasa nak mengimbas kenangan dan nak tahu cerita Pak Lan (dan Miss Rudi of course) silalah dapatkan buku ini segera. Au tak boleh cerita banyak, tak thrill nanti. Boleh hubungi Miss Rudi merangkap isteri, editor, pengurus segala di 0126585140. (err Pak Lan.. ada komisen tak tolong promosi ni..hahaha)





No comments:

Post a Comment