Thursday, June 1, 2017

Pamukkale yang Memukau - 28/4/2017

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan atau mengambil riba dengan berlipat-lipat ganda, dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah supaya kamu berjaya. (A-li'Imraan 3:130)


Alhamdulillah. Selesai Melewati Bumi Bursa perjalanan diteruskan lagi untuk beberapa jam berikutnya. Terasa sayup dan jauhnya nak tiba destinasi seterusnya, Pamukkale. Kat mana ya lunch tadi? Lupa dah aku. Tapi aku ingat, bas singgah sekejap di satu tempat untuk WC dan solat. Kat sini la yang Omer tu lupa nak beli tiket masuk.

Tiket masuk Pamukkale = Cotton Castle atau dikenali juga dengan ancient Hieropolis (boleh baca http://www.pamukkale.net/ dan https://en.wikipedia.org/wiki/Pamukkale).


Macam biasalah. Mata aku ni kalau nampak bunga macam wanita lain nampak ketulan emas. Memang I loveeeeee flowers. Untung En.Suami sebab aku tak minta emas intan berlian hahaha.

Luas kawasan Hierapolis-Pamukkale yang telah diisytiharkan sebagai World Heritage Site pada tahun 1988 ini. Tengok dekat peta atas pun dah nampak keluasannya saujana mata memandang.


Gambar dari album peserta. Saya pinjam ya.
Ini sebahagian rakyat jelata yang kurang memberi perhatian pada Omer hahaha. Termasuklah aku sebab masing2 dah terpukau dengan pemandangan yang dilayur depan mata.


Nun di atas sana, Roman Theater masih lagi kukuh . Boleh memuatkan 8500-10000 penonton pada sesuatu masa! Puing-puing tinggalan Hierapolis masih jelas kelihatan. Nak berjalan keliling kawasan memang tak terbuatnya sebab sangat luas. Mungkin perlu seharian di sini baru dapat habiskan seluruh kawasan.

Dan peliharalah diri kamu dari api neraka, yang disediakan bagi orang-orang kafir. (A-li'Imraan 3:131

Gambar dari album peserta. Saya pinjam ya.
Ini antara peserta yang punya kudrat extra untuk tiba di teater ini. En.Suami nak ikut tapi bila keluar dari 'castle' dah tak de siapa. Kena tinggal la tu.. huhuhu. Tak pe la, kira ronda di sini saja la abang ye.

Gambar dari album peserta. Saya pinjam ya.
Memang awesome la pemandangan dari atas sana. Wow faktor memang tahap tinggi aku bagi. Tengok gambar2 daripada mereka yang naik atas pun sudah memukau mata. Memang cantik.

 

Cotton Castle pula sangat memukau dan aku terpukau olehnya. Impian untuk ke sini yang disimpan selama ini akhirnya tercapai. Harap2 tu mudalah kaki aku 5-10 tahun hahaha. Dikatakan air dari sini ada kuasa penyembuhan dan mencantikkan seseorang berdasarkan satu mitos/dongeng
 

Pemandangan yang putih, bersih sangat mengasyikkan. Subhanallah. Sesiapa yang datang Turki, ziarahlah kota ini. Pasti terpegun.


Dari atas 'castle' ini boleh lihat pemandangan di bawah yang luas terbentang. Nampak macam sebuah perkampungan. Kolam di bawah tu menarik perhatian aku. Rasa teringin nak ke situ tapi tak dapat.
Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, supaya kamu diberi rahmat. (A-li'Imraan 3:132

 

Nun dihujung sana, masih ada tembok2 tinggalan kota Hierapolis. Dari sini jua boleh diperolehi pemandangan memutih tadi. Aku pasti para peserta yang lain tentu dah ambil berpuluh2 gambar lebih banyak dari aku. Tak pa lah. Aku kongsi sedikit, selebihnya boleh tengok album masing2 ya :)

 

Di sini juga terdapat sebuah muzium menempatkan artifak2 bukan sahaja dari Hierapolis, malah dari Laodiceia, Colossae, Tripolis, Attuda dan pekan lembah Lycos. Malangnya, tak sempat nak masuk, dah tutup! Aku lewat beberapa minit.


Melepasi muzium, terdapat kolam antik yang dipercayai pernah digunakan oleh Cleopatra. Nak mandi kolam ini kena bayar. Tapi aku tengok airnya tak bersih la. Ada ke orang mandi?


Bunga lagi hihihi.  Banyak betul Red Poppy. Kalaulah laman rumah penuh bunga macamni, aishhh parking luar le kereta ya. Bunga hitam tu pula adalah bunga Nicotina (menurut kawan aku yang juga pecinta bunga). Yg hitam ni man-made hybrid katanya.
Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa; (A-li'Imraan 3:133


 

Keluar dari situ, ada orang jual eskrim pulak. Eskrim ni kalau tak bernasib baik, nak dapat satu pun kena main2 dulu dengan penjualnya. Diacah2nya kita untuk mengambil aiskrim dari dia, dan kalu kena kat aku rasanya aku tak beli terus dah. Amik balik la eskrim tu. Tapi aku beli juga la (nasib baik tak kena acah) sebab nak rasa tapi tak sedap sangat la. Manis sangat. Begitu juga dengan jus delima dia. Too sweet.


Sedar2 sudah hampir senja rupanya. Pasti cantik kalau dapat tunggu matahari terbenam di sini. Tapi perjalanan perlu disambung untuk penginapan seterusnya. Lagipun perut dah mula terasa lapar.


Dalam perjalanan ke hotel, dari kejauhan boleh nampak matahari yang sedang terbenam.

 

Akhirnya tiba di Pam Termal Hotel yang terletak di kawasan perkampungan yang sangat tenang dan damai. Untuk ke sini ada pekan kecil yang menjual barang2 seakan2 suasana pasar malam. Tapi aku dah tak larat nak menapak ke situ dah. Letih sangat2. Rupanya K.Naz and the geng (yang mana satu K.Naz nanti later2 aku tunjuk ya) sempat lagi 'menyopping' kat situ. Banyak betul kudrat depa berjalan dalam 400m kut untuk meninjau kawasan sambil menderma lira hahaha.


Tengoklah. Makan malam pun dah tak lalu. Pertama kali mencuba kus2 yang diingatkan nasi pada mulanya. Yang banyak sayur2/salad. Tak jumpa ikan lagi ni. Orang Turki memang tak makan ikan ke?

No comments:

Post a Comment